Kerkstraat 12 - 9882 PH Kommerzijl

Baby’s 

Voor baby`s is extra aandacht voor welbevinden. 

In de speelzaal is een speciale hoek ingericht voor de jongste baby’s. Een eigen ruimte d.m.v. een grote vloer afgescheiden middels een ramenpartij. Zo creëren we een veilige zone, waar de ‘lopers’ uit de groep niet door kunnen en het geluid gereduceerd wordt door de afscheiding 

In de dagopvang werkt minimaal één vast gezicht van het kindje op de groep. 

Zij kennen alle ins en outs van het kindje. Zorgen voor de specifieke aandacht en verzorging. Het kindje raakt vertrouwd en voelt zich hier veilig bij. Dit biedt emotionele veiligheid aan een kind. De vaste medewerker weet hoe het kind zich ontwikkelt, waar het behoefte aan heeft en waar het gestrest van raakt. 

We gebruik de verzorgingsmomenten voor één op één spel met de baby. We kijken goed wat de baby doet, benoemen wat we zien en zeggen wat we doen. Zo verhogen we de emotionele kwaliteit in de groep.

 

De start in de opvang voor de baby

Het is best spannend om je baby de eerste keer te brengen. Dat begrijpen we heel goed. Daarom kunnen ouders altijd bellen als ze willen weten hoe het gaat. Dat stelt vaak al enorm gerust. We werken veel samen met de ouders, zeker het eerste jaar volgen we het dagritme van thuis. Ook sturen we meestal een berichtje of een foto via ons ouderportaal Konnect. Hierin delen we ook de slaap- en eetmomenten, zodat je als ouder op afstand op de hoogte bent. Dat doen we sowieso tot het eerste jaar.’

Intakegesprek 

Voor die eerste dag is er altijd eerst nog een intakegesprek en een wenperiode. Met de pedagogisch medewerkers die aanwezig is op die dag(en) bespreek je alle belangrijke dingen rondom de zorg voor het kindje. Hij of zij wordt dan ook de mentor van je baby.

Overdracht schriftje en ouderportaal

Voor een goede overdracht van thuis naar de opvang en van de opvang naar thuis, schrijven we (het eerste jaar) in een opvangboekje. Alle bijzonderheden als dagritme, voeding en verzorging kunnen erin genoteerd worden. Ook stapjes in de ontwikkeling en eens een leuke foto.

In het ouderportaal waar niet alleen de planning van de opvang staat, kunnen we ook in het dagboekje een foto sturen van bijv. gezellige momenten in de opvang.

Goed contact met de ouders en overleggen werkt twee kanten op: ‘De ouders kunnen bepaalde dingen thuis al voorbereiden voor een soepele start op de opvang, en wij kunnen ouders geruststellen en laten zien dat we graag meedenken. En natuurlijk blijven we altijd met ouders in gesprek over wat thuis werkt en wat op de opvang voor het kind werkt.

Goed voorbereid naar de opvang

Denk aan baby’s die meer moeite hebben met in een eigen bedje slapen en liever een dutje in de armen van een pedagogisch medewerker doen. Of baby’s die borstvoeding krijgen en nog niet gewend zijn om uit een flesje te drinken.’

Eerst nog even wennen

Twee weken voor de startdatum is er een wenperiode. Dat is natuurlijk in overleg met de ouders. Het wennen bij voorkeur op een dag waarop je baby straks ook naar de opvang komt. Zo went hij aan de kinderen en de pedagogisch medewerkers die er op die dagen dan zijn. En wij wennen natuurlijk ook aan je baby. Het wennen bouwen we langzaam uit naar een halve dag en uiteindelijk een hele dag.

Moet je baby al een ritme hebben?

Dat is echt niet nodig als je baby naar de opvang komt. Ieder kind heeft zijn eigen ritme. Wij gaan vanuit daar verder. Wel is het zo dat op een gegeven moment je kind bij ons een ander ritme kan krijgen. Zeker als hij vaker komt en ouder wordt. Maar het uitgangspunt is altijd het ritme van thuis

Slapen

Wij houden zo goed als mogelijk het slaap en voedingsritme aan van thuis. De tijden dat uw baby slaapt kunt u het beste doorgeven als u het kind brengt.

We letten goed slaapsignalen van het kindje. Baby's slapen in zijn of haar eigen bedje op de opvang. Het is handig dat Baby`s thuis al oefenen om zelfstandig in hun eigen bedje in slaap te kunnen vallen als ze moe zijn.

Voeding

Belangrijke zaken als slapen en voeding bespreken we tijdens het intakegesprek. Bijvoorbeeld welke voeding je baby krijgt. Als hij borstvoeding krijgt, geven we altijd het advies om alvast te oefenen met het drinken uit een fles. Zo kan je baby er alvast aan wennen als hij bij ons afgekolfde moedermelk uit een fles krijgt. Stap je over op kunstvoeding? Probeer dit dan ook eerst thuis, zodat je zeker weet dat je baby er goed op reageert Zie ons protocol voedingsbeleid over voeding/bewaren en bereiden

Eigen bakje met naam 

Luiers en verzorgingsproducten worden door de opvang verzorgd dit hoeft niet meegegeven worden. Wel een setje reserve kleding voor extra verschoning, mocht dit nodig zijn. Ieder kind krijgt bij ons een eigen bakje met daarop zijn naam. Hierin kun je extra kleding doen, zijn knuffeltje, speen, een jasje en eventueel specifieke flesvoeding, bijvoorbeeld bij een allergie. Ook raden we soms aan om een hydrofiele doek of een tutlapje mee te geven, voor de vertrouwde geur. De geur kan een vertrouwd gevoel geven. Bekertjes of zakjes met moedermelk kunnen in de koelkast. Graag altijd met naam en datum erop. Slaapzakken hebben we hier op de groep, maar je mag er ook een van thuis meenemen. Ook eventueel een speen.

Halen en brengen

Bij het halen en brengen is er altijd een mondelinge overdracht. We vragen bij het brengen hoe het slapen ging en wanneer de laatste voeding was. Ouders kunnen dit ook aangeven in de ouderapp. Naast de slaap- en voedingsmomenten schrijven we elke dag ook een verhaaltje over hoe het is gegaan en delen we foto’s en video’s,  mits hiervoor toestemming is van de ouders, en bij het halen vertellen we natuurlijk ook even kort hoe de dag was.

 

Kinderdagopvang (KDV)

Van dreumes naar peuter

De jongste kinderen slapen 1 of 2 keer per dag. We passen dit ook zo veel mogelijk aan naar behoefte en welk ritme het thuis gewent is. Ze slapen het eerste jaar in hun ‘eigen’ bedje in een slaapzak en met hoofdonderlegger. Vanaf 1 jaar eten kinderen veel al volgens het ‘normale’ ritme. In de ochtend bieden we drinken en fruit aan. Tussen de middag krijgen ze een broodje en melk aangeboden. En middags fruit/groente en te drinken. Als het een lange dag is geven we de kinderen tegen 5 uur een warme maaltijd wat zelf wordt meegegeven. Diëten; bijv. koemelk of gluten intolerantie; Voor deze kinderen vragen wij hun eigen voeding mee te geven,

Kleine vriendjes

Voor peuters is de opvang de ontmoetingsplek waar al de eerste vriendjes worden gemaakt. Kinderen zijn de hele dag samen op de groep of buiten. Ze spelen eerst naast elkaar maar als je kind ouder wordt steeds vaker met elkaar. Vriendschappen ontstaan en kinderen kunnen oefenen in hun sociale vaardigheden. We begeleiden dit door ze samen te laten ‘werken’. Elkaar helpen, in kleine groepjes samen spelen, we betrekken kinderen de hele dag bij alles wat er gebeurt. 

Spelen in hoeken

 De inrichting helpt bij het opsplitsen van de groep in sub-groepjes. Er zijn verschillende speelhoeken, zoals de bouwhoek, het keukentje en de verkleedhoek. We zorgen ervoor dat het voor kinderen duidelijk is waar ze met wat kunnen spelen. Dat betekent dat we speelgoed telkens weer opnieuw sorteren, de groep elke dag aantrekkelijk maken en dat we zorgen dat het bij ons schoon en fris is.  In de hoeken kan je kind fijn geconcentreerd spelen. Hoekjes zorgen tegelijkertijd voor meer privacy op de groep want ook als je klein bent is het fijn dat je je af en toe even terug kan trekken. 

Uitstapjes

 Speciale uitstapjes zijn verder;  lammetjes kijken in het voorjaar, met de appeltrein door de appelboomgaard van de fruitboerderij, voorlezen in de bibliotheek, naar het park of speeltuin, picknicken. Ook in de vakantie s kijken we vaak of we nog iets leuks kunnen doen m.b.t. een uitstapje naar het bos, stadspark of andere mogelijkheden.      

Dagritme KDV

Tot ± 08.30 uur

Vroege dienst aanwezig vanaf 6.30 /Als de kinderen door de ouders zijn gebracht is er ruimte voor vrij spel. Late dienst tussen 7.30 en 8.00

Vanaf 09.00 uur

Met de kinderen opruimen en daarna samen aan tafel en bijvoorbeeld met de kinderen liedjes zingen of een verhaaltje voorlezen. Dit herhaalt zich gedurende de dag.

09.30 uur

De kinderen eten een gezond tussendoortje en drinken iets. Daarna krijgen de baby’s een verschoning en gaan de dreumesen en peuters naar het toilet. De jongste kinderen volgen veel al hun eigen ritme. Een aantal gaan voor het eerste slaapje op bed. We volgen het ritme en in overleg met de ouders. Vervolgens biedt de pedagogisch medewerk(st)er een groepsactiviteit aan of is er ruimte voor vrij spel. Vaak gebruiken ze deze tijd om met de peuters een Piramide-activiteit  (VVE(Voor- en vroegschoolse educatie )) of met baby's een spelactiviteit te doen. Dit kan zowel in een grote groep als in een kleine groep kinderen. Kinderen spelen ook altijd buiten of doen een bewegingsactiviteit. 

Vanaf 11.15 uur

Samen opruimen, handen wassen, aan tafel voorlezen of liedjes zingen.

11.30 uur

Gezamenlijk de gezonde broodmaaltijd eten. Daarna worden de baby’s verschoond en gaan de dreumesen en peuters naar het toilet. Vervolgens spelen de kinderen vrij in de groepsruimte. Kinderen met 1 slaapje op bed.

13.00 uur

Kinderen 2e slaapje gaan naar bed. De kinderen die niet naar bed hoeven mogen nog even vrij spelen op de eigen groep. Of met elkaar aan de tafel zodat er een pm-er even pauze kan nemen. Als er veel kinderen op bed liggen, gaan kinderen soms bij elkaar op de groep spelen met leeftijdsgenootjes. Ook worden er voorschoolse activiteiten aangeboden

14.00 uur

De kinderen die wakker zijn eten een tussendoortje aan tafel en drinken iets. Koekje/soepstengel/fruit en thee De dreumesen en peuters die wakker zijn gaan naar het toilet. Daarna biedt de pedagogisch medewerker een rustige activiteit aan, bijvoorbeeld puzzelen, kleien, boekjes lezen, spelletje, kleuren enz. of er is er ruimte voor vrij spel.

Vanaf 15.00 uur

De meeste kinderen worden wakker van hun middagslaapje en worden verschoond of gaan naar het toilet. Daarna krijgen zij een tussendoortje en drinken afhankelijk van wanneer zij wakker zijn. Er is ruimte voor vrij spel.

16.00 uur

Aan tafel liedjes zingen of een verhaaltje voorlezen. Daarna samen een gezond tussendoortje eten en wat drinken. Vervolgens kinderen verschonen en is er ruimte voor vrij spel.

Vanaf 16.30 uur

Kinderen worden voor 18.00 uur opgehaald. Deze periode is soms te lang voor kinderen om zich te vermaken door middel van vrij spel.

De PM-er bekijkt waar de behoefte ligt van de kinderen en sluit hierbij aan. Bijvoorbeeld een bewegingsactiviteit, fantasiespel, boekje voorlezen of buiten spelen.

17.00 uur

Regelmatig wordt aan tafel een activiteit aangeboden die de kinderen redelijk zelfstandig kunnen doen. Bijvoorbeeld bokken bouwen en het aanbieden van open einde spelmateriaal of puzzels maken.

17.50 uur

Alle kinderen gaan met de pedagogisch medewerker naar de keuken en spelen daar totdat alle kinderen opgehaald zijn.