Kerkstraat 12 - 9882 PH Kommerzijl

Beleid veiligheid en gezondheid

Kinderopvang Boes 2024

Laatst herzien 25-07-2024

 

De kwaliteit van kinderopvang Boes locatie `t Pannehûs kan omschreven worden als datgene dat de opvang verantwoord maakt. Naast de veiligheids- en gezondheidsaspecten is het pedagogische kwaliteit bepalend. Hoge pedagogische kwaliteit zorgt ervoor dat kinderen zich op een optimale manier kunnen ontwikkelen. Uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van de kinderopvang effect heeft op de ontwikkeling en het welbevinden van een kind. Het Pedagogisch Beleid staat beschreven in het Pedagogische beleidsplan en Visie Kinderopvang Boes. Dit document gespecificeerd voor locatie `t Pannehûs en in te zien in het ouderportaal bij documenten en info.

De invloed van de pedagogische visie op het veiligheids- en gezondheidsbeleid

Elke kinderopvanglocatie (peuterspeelzaal, kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang) is verplicht zijn eigen beleid op veiligheid en risico te hebben. Dit beleid komt voort vanuit de pedagogische visie van de organisatie. De pedagogische visie heeft invloed op bijvoorbeeld het ritme van de dag, de inrichting van de locatie, de omgang met de kinderen en de manier waarop met gezondheids- en veiligheidsrisico’s wordt omgegaan. De pedagogische visie gaat over de ‘opvoedstijl’ van de organisatie, waar de organisatie voor staat en in gelooft als het gaat om het stimuleren van de ontwikkeling van de kinderen. Dit wordt zichtbaar in de dagelijkse activiteiten op de groepen.

 

 

1 Inleiding 

Voor u ligt het beleidsplan Veiligheid en Gezondheid van Kinderopvang Boes, BSO locatie `t Pannehûs. Met behulp van dit beleidsplan wordt inzichtelijk gemaakt hoe we op onze locatie werken. Met als doel de kinderen en medewerkers een zo veilig en gezond mogelijke werk, speel en leefomgeving te bieden waarbij kinderen beschermd worden tegen risico’s met ernstige gevolgen en leren omgaan met kleine risico’s. Om tot dit beleidsplan te komen zijn aan de hand van diverse thema’s gesprekken gevoerd met medewerkers. Centraal stond hierin of de huidige manier van werken leidt tot een zo veilig en gezond mogelijke werk-, speel- en leefomgeving. Indien noodzakelijk zijn er maatregelen opgesteld voor verbetering. Gerda Boes is eindverantwoordelijke voor het beleidsplan Veiligheid en Gezondheid. Een beleid komt in de praktijk echter pas goed tot zijn recht als alle medewerkers zich betrokken voelen en het beleid uitdragen. Daarom zal er tijdens elk teamoverleg een thema, of een onderdeel van een thema, over veiligheid of gezondheid op de agenda staan. Dit om continu in gesprek te blijven over het beleid. Zo blijven we scherp op onze werkwijzen, kunnen we monitoren of genomen maatregelen wel of niet effectief zijn en kunnen we bij veranderingen in de omgeving of situatie, zoals bij verbouwingen of veranderingen in de inrichting, direct controleren of het beleid al dan niet moet worden aangescherpt. Het Veiligheid en gezondheidsbeleid is altijd inzichtelijk voor pedagogisch medewerkers en stagiaires. Dit beleidsplan met bijbehorende werkplannen/protocollen zijn in te zien op de locatie laptop of op te vragen bij Gerda. Voor de locatie Jong Humsterland hebben we een eigen Beleidsplan veiligheid en gezondheid met de specifieke aandachtspunten die bij deze locatie horen

 

2 Missie, visie en doel

Gezondheid is een gevoel van zowel lichamelijk, als geestelijk als maatschappelijk welzijn. Het betekent dus niet alleen het ontbreken van ziektes. Het begrip gezondheid is subjectief. Ieder mens voelt zelf of hij zich gezond voelt of niet.

Veiligheid is de mate van afwezigheid van potentiële oorzaken van een gevaarlijke situatie of de mate van aanwezigheid van beschermende maatregelen tegen deze potentiële oorzaken. Veiligheid is een relatief begrip, aangezien niets onder alle omstandigheden volledig zonder gevaar is.

Pedagogisch houdt dit beleid in dat we in de groepsruimtes veel uitdagingen en ontwikkelmogelijkheden hebben. Een veilige kinderopvang is voor `t Pannehûs dus geen kinderopvang dat motorische uitdagingen ten koste laat gaan van elk denkbaar valrisico. En op onze locatie waar sport, spel en buitenactiviteiten centraal staat is dit in ieder geval ondenkbaar. In het dagelijks leven krijgen kinderen ook te maken met uitdagingen die ze door vallen en opstaan leren aan te gaan. Vandaar ook dat wij de kinderen meer in hun motoriek willen stimuleren! Met als risico dat de kinderen ook wel eens kunnen vallen.

Bij Jong Humsterland hechten wij veel waarde aan de gezondheid en veiligheid van het kind. Kinderen ontwikkelen zich snel, zijn nieuwsgierig en willen de wereld om zich heen ontdekken. Daarbij zien ze geen gevaar. Hoe ouder kinderen worden, hoe beter ze leren wat wel en niet mag en wat wel en niet gevaarlijk is. Pedagogisch begeleid(st)ers kunnen met kinderen oefenen wat veilig en gezond gedrag is.

`t Pannehûs staat voor kinderopvang waar gewerkt wordt vanuit passie en vanuit waar we een belangrijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling, opvoeding en verzorging van kinderen. Het blijven uitdagen van kinderen en het leren omgaan met verschillende soorten situaties vormen daarvan een belangrijk onderdeel. Een veilige en gezonde leef en speelomgeving vormt de basis van dit alles.

Vanuit de wet Innovatie Kwaliteit Kinderopvang dienen wij een beleid te creëren ten aanzien van Veiligheid en Gezondheid waar alle pedagogisch begeleid(st)ers zich verantwoordelijk voor voelen. De belangrijkste aandachtspunten binnen het vormgeven van het beleid zijn: 1) het bewustzijn van mogelijke risico’s 2) het voeren van een goed beleid op grote risico’s en 3) het gesprek hierover aangaan met elkaar en met de externe betrokkenen. Dit alles met als doel, een veilige en gezonde omgeving te creëren waar kinderen onbezorgd kunnen spelen en zich optimaal kunnen ontwikkelen.

 

3 Grote risico’s

In dit hoofdstuk beschrijven we de belangrijkste grote risico’s die op onze locatie kunnen leiden tot ernstige ongevallen, incidenten of gezondheidsproblemen. We hebben de risico’s onderverdeeld in drie categorieën; fysieke veiligheid, sociale veiligheid en gezondheid. Per categorie hebben we de belangrijkste risico’s benoemd met de daarbij behorende maatregelen die zijn of worden genomen om het risico tot het minimum te beperken. Voor de overige risico’s waarvoor we maatregelen nemen verwijzen we naar de volgende documenten: • Huisregels Kinderopvang Boes • Hygiëneregels Kinderopvang Boes

 

1)       Ten aanzien van fysieke veiligheid hebben we de volgende risico’s gedefinieerd als grote risico’s:

-Vallen van hoogte (bijv. Uit boom) Maatregelen: - Klimmen in bomen mag alleen onder begeleiding van de pedagogisch medewerker

-Vergiftiging Maatregelen: - Schoonmaakmiddelen worden in de keuken bewaard achter slot en grendel. - Gekoelde producten worden na levering of aanschaf direct in koelkast opgeruimd. - Schadelijke producten staan altijd hoog.

-Verbranding Maatregelen: - De verwarming is ingesteld op 20 °C, en reageert op de omgevingstemperatuur bij de thermostaat. De verwarming zal binnen niet te warm worden, zodat kinderen zich hier aan kunnen verbranden. - Thee wordt in thermoskan bewaard en is al afgekoeld tot drinktemperatuur. Pedagogisch medewerkers die thee drinken doen dit alleen aan de hoge tafel waarbij het kopje ver op tafel staat en buiten bereik van de kinderen.

-Verdrinking. Maatregelen: - De pedagogisch medewerkers kennen de route van school naar het Pannehûs en Soltketen (sportzaal) en van de opvang aan de Kerkstraat goed. Zij weten waar er onveilige punten zijn in de looproute. Dit betreft voornamelijk de oversteken aan de Dorpsstraat en bij het over de brug lopen. De BSO kinderen lopen zelfstandig onder begeleiding. Wel gelden er duidelijke regels. Deze worden telkens weer herhaald. De kinderen mogen alleen oversteken na het teken van de Pedagogisch medewerker. De kinderen kijken samen met de leid(st)er uit, en krijgen dan een teken. Bij het over de brug gaan mag er niet op de brugleuning geklommen worden. Enkel en alleen op veilige plekken in het park bijvoorbeeld. Kinderen die al zelfstandig en eventueel met een vriendje in het dorp mogen spelen hebben dit vastgelegd in een “spelen buiten het hek overeenkomst” - In de zomer spelen en zwemmen de kinderen soms in het kanaal. Dit mag uitsluitend met toestemming van de ouders. Wij vragen per keer toestemming van de ouders. -In het naburig Park mogen de kinderen ook uitsluitend zelfstandig spelen met toestemming van de ouders, en na ondertekening van het spelen buiten het hek overeenkomst.

 

2)       Ten aanzien van sociale veiligheid hebben we de volgende risico’s gedefinieerd als grote risico’s:

-Grensoverschrijdend gedrag -Kindermishandeling Maatregelen: Kinderopvang Boes locatie `t Pannehûs gebruikt de meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. Deze meldcode is inclusief afwegingskader, de meldplicht en hoe om te gaan met seksueel overschrijdend gedrag tussen kinderen onderling. In de bijlage vind je het werkplan terug, dat gerelateerd is aan het werken met dit protocol.

-Werkplan: Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling

-Vermissing. Maatregelen: Er zijn voor de kinderen tot 7 jaar hekken geplaatst. Kinderen verlaten de opvang nooit zonder medeweten van de Pedagogisch medewerkers.

 

3)       Ten aanzien van gezondheid hebben we de volgende risico’s gedefinieerd als grote risico’s:

• Diarree

• Huidinfectie

• Luchtweginfectie

• COVID-19

Verspreiding van en besmetting met deze gezondheidsrisico’s voorkomen we op de volgende manieren: Verspreiding via de lucht: • Hoest-nies discipline, ventileren en luchten

Verspreiding via de handen: • Handhygiëne op de juiste momenten en juiste manier • Persoonlijke hygiëne zoals kleding, nagels en sieraden, handschoenen

Via voedsel en water: • Voedsel/water hygiëne en voedsel/waterveiligheid

Via oppervlakken (speelgoed/klinken en overige materialen): • Goede schoonmaak

Voor onze uitgebreide hygiëneregels, verwijzen we naar het volgende document: • Hygiëneregels van Kinderopvang Boes • Infectie via water (legionella) Leidingen worden voor gebruik doorgespoeld • Hoest- nies discipline, ventileren en luchten Verspreiding via de handen • Handhygiëne op de juiste momenten en juiste manier • Persoonlijke hygiëne zoals kleding, nagels en sieraden, handschoenen Via voedsel en water

• Voedsel/water hygiëne en voedsel-/waterveiligheid Via oppervlakken (speelgoed) • Goede schoonmaak

 

4 Omgang met kleine risico’s

Al jong begrijpen kinderen dat bepaalde dingen wel of niet mogen, maar pas vanaf de leeftijd van gemiddeld twee jaar kun je kinderen echt leren omgaan met diverse kleine risico’s, omdat ze dan de context van afspraken in relatie tot het risico leren begrijpen. Vanaf een jaar of twee kun je dus afspraken maken met de kinderen om kleine risico’s te voorkomen. Denk ten aanzien van veiligheid bijvoorbeeld aan afspraken die gelden tijdens spelsituaties of activiteiten en hoe om te gaan met bijvoorbeeld speelgoed en gereedschap. Om kinderen mee te laten helpen om risico’s te beperken kunnen ook ten aanzien van gezondheid afspraken worden gemaakt. Denk aan het wassen van de handen na toiletbezoek of het houden van een hand voor de mond tijdens niezen of hoesten. Ook kunnen kinderen leren hoe ze met afvalemmers om dienen te gaan.

Onze missie is onze kinderen een zo veilig en gezond mogelijke opvang te bieden. Hierbij willen we ongelukken of ziekte als gevolg van een bijvoorbeeld niet schoon of ondeugdelijk speelgoed voorkomen. Maar met over bescherming doen we de kinderen uiteindelijk ook geen goed. Daarom beschermen we de kinderen tegen grote risico’s. Een bult, een schaafwond of iets dergelijks kan gebeuren. Sterker nog, er zit ook een positieve kant aan. • Het heeft een positieve invloed op de motorische vaardigheden • Het vergroot zelfvertrouwen, zelfredzaamheid en doorzettingsvermogen • Het vergroot sociale vaardigheden

Tekstvak: Leren omgaan met risico’s is erg belangrijk voor kinderen. Internationaal wetenschappelijk
onderzoek toont aan dat leren omgaan met risico’s goed is voor de ontwikkeling van kinderen.
• Door het ervaren van risicovolle situaties, bijvoorbeeld tijdens het spelen, ontwikkelen kinderen risicocompetenties: ze leren risico’s inschatten en ontwikkelen cognitieve vaardigheden om de juiste afwegingen te maken wanneer een risicovolle situatie zich opnieuw voordoet.
• Het nemen van risico’s is een onderdeel van de ‘ gereedschapskist’ voor effectief leren. Risicovolspelen ontwikkelt een positieve houding van ‘ik kan het’ en daarmee gaat een kind uitdagingen meer zien als iets om van te genieten dan om te vermijden. Dit vergroot onafhankelijkheid en zelfvertrouwen, wat belangrijk kan zijn voor hun doorzettingsvermogen als ze geconfronteerd worden met uitdagingen
• Het leren omgaan met risico’s heeft een positieve invloed op de fysieke en mentale gezondheid van kinderen en op het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Kinderen staan sterker in hun schoenen en kunnen beter conflicten oplossen en emoties herkennen van speelmaatjes.
• Bewegingen die veel voorkomen bij risicovol spelen, zoals slingeren, klimmen, rollen, hangen
en glijden, zijn niet alleen leuk voor kinderen, maar ook van essentieel belang voor hun motorische vaardigheden, balans, coördinatie, en lichaamsbewustzijn. Kinderen die dat niet doen zijn vaker onhandig, voelen zich ongemakkelijk in hun eigen lichaam, hebben een slechte balans en bewegingsangst.
[Bron: veiligheid.nl/risicovolspelen]

 

Daarom aanvaarden wij bij Kinderopvang Boes de risico’s die slechts kleine gevolgen kunnen hebben voor de kinderen en leren ze hier op een juiste manier mee om te gaan. Om risicovolle speelsituaties veilig te houden moeten kinderen zich daarom tijdens spelsituaties of activiteiten houden aan diverse afspraken. Daarnaast zijn er afspraken over hoe om te gaan met spullen als speelgoed en gereedschap, dit om te voorkomen dat door oneigenlijk gebruik letsel kan ontstaan.

Om gezondheidsrisico’s te beperken en de kinderen hieraan zelf bij te laten dragen zijn daarom goede afspraken met kinderen noodzakelijk. Voorbeelden van afspraken die met kinderen zijn gemaakt zijn het wassen van de handen na toiletbezoek of het houden van een hand voor de mond tijdens niezen of hoesten.

De afspraken worden regelmatig met de kinderen besproken en herhaald. Bijvoorbeeld voorafgaand aan een activiteit of spel, of in periodes dat veel kinderen en medewerkers verkouden zijn.

 

5 Risico-inventarisatie

De risico’s bij Kinderopvang Boes worden twee keer per jaar in kaart gebracht. De grote risico’s zijn reeds beschreven in hoofdstuk 3. Wij brengen de risico’s in kaart aan de hand van de QuickScans in de Risicomonitor. Bij elke teamvergadering worden de voorkomende risico`s besproken. En nemen we een onderdeel in de bespreking mee.

 

Om de kinderen in Kinderopvang Boes in een veilige en gezonde omgeving op te kunnen vangen werken onze pedagogisch begeleid(st)ers ook aan de hand van een aantal protocollen. In deze protocollen worden de grootste risico’s beschreven en aan de hand van maatregelen worden deze risico’s beperkt. Door het invoeren van deze maatregelen worden de pedagogisch begeleid(st)ers actief betrokken in het verkleinen van de risico’s binnen Kinderopvang Boes: • Vervoersrichtlijnen • Toestemmingsformulier Medicatie • Voedingsbeleid

 

6 Thema’s uitgelicht

6.1 Grensoverschrijdend gedrag

Grensoverschrijdend gedrag door volwassenen of door kinderen kan een enorme impact hebben op het welbevinden van het getroffen kind. In het beleid moet daarom worden beschreven hoe het risico op grensoverschrijdend gedrag door zowel aanwezige volwassenen als kinderen zo veel als mogelijk wordt beperkt. Het gaat om het risico op grensoverschrijdend gedrag door beroepskrachten, beroepskrachten in opleiding, stagiairs, vrijwilligers, overige aanwezige volwassenen en kinderen. Onder grensoverschrijdend gedrag vallen zowel seksuele, fysieke als psychische grensoverschrijdingen. Het ziet bijvoorbeeld ook toe op pestgedrag van kinderen onderling. Grensoverschrijdend gedrag door volwassenen of door kinderen kan een enorme impact hebben op het welbevinden van het getroffen kind. Op onze locatie heeft dit thema dan ook onze bijzondere aandacht. We hebben de volgende maatregelen genomen om grensoverschrijdend gedrag met elkaar te voorkomen en wat te doen als we merken dat het toch gebeurt. • Tijdens team-overleggen wordt regelmatig over het onderwerp gesproken om zo een open cultuur te creëren waarbij medewerkers elkaar durven aan te spreken. • De Meldcode Huishoudelijke geweld en kindermishandeling wordt nageleefd. • In het pedagogisch beleidsplan hebben we opgenomen dat kinderen wordt geleerd hoe je met elkaar om kunt gaan waarbij respect is voor normen en waarden. Zo weten kinderen wat wel en niet toelaatbaar is, en wat gepast en ongepast gedrag is. • Daarnaast leren we kinderen dat het belangrijk is dat ze het direct aangeven als zij bepaald gedrag ervaren dat niet wenselijk is. We helpen ze mondiger te maken op momenten dat dit nodig is. De volgende maatregelen worden genomen om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen. • Alle medewerkers hebben een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG verklaring). • We werken met een vier-ogenbeleid. • Medewerkers kennen het vier-ogenbeleid • Het vier-ogenbeleid wordt goed nageleefd. • Medewerkers spreken elkaar aan als ze merken dat het vier-ogenbeleid niet goed wordt nageleefd. • Er zijn duidelijke afspraken hoe er gehandeld moet worden als een kind een ander kind mishandelt. • Medewerkers kennen de afspraken hoe er gehandeld moet worden als een kind een ander kind mishandelt. • Er is een meldcode huiselijk geweld en protocol wat te doen als kindermishandeling. • Medewerkers kennen de meldcode en passen hem toe bij een vermoeden van kindermishandeling.

De vertrouwensinspecteurs zijn alle werkdagen tijdens kantooruren (08.00-17.00 uur) bereikbaar op het nummer: 0900 111 3 111 (lokaal tarief).

https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/vertrouwensinspecteurs/documenten/brochures/2022/09/30/flyer-vertrouwensinspecteurs

 

6.2 Vierogenprincipe Bij  het werken met kinderen van 0 tot 4 jaar houden we ons aan het principe met twee mensen onze werkzaamheden te verrichten, zodat hij/zij altijd gezien of gehoord kan worden door een andere volwassene. Extra ogen en oren bieden ook onze huisgenoten, stagiaires en vrijwilligers. Ouders kunnen te allen tijde in en uit lopen. We hebben geen vaste breng en haal tijden. Op de slaapkamers staat een babyfoon, de verzorgingsruimte bevindt zich in de leefruimte. Alle ruimtes zijn voorzien van  ramen. Doel van dit principe is dat het risico op misbruik van kinderen wordt beperkt, en wel door te voorkomen dat volwassenen zich binnen een kinderdagverblijf of een peuterspeelzaal gedurende langere tijd ongehoord of ongezien kunnen terugtrekken met een kind. Alle werknemers stagiaires en ook huisgenoten binnen de kinderopvang staan ingeschreven in het personenregister kinderopvang. Om de veiligheid in de kinderopvang te vergroten, wordt dagelijks gescreend of personen die in het register staan strafbare feiten hebben gepleegd.

Open aanspreekcultuur Bij Kinderopvang Boes heerst een open en professioneel klimaat waarbij de pedagogisch begeleid(st)ers (bijvoorbeeld tijdens teamvergaderingen) worden uitgenodigd om elkaar feedback te geven wat kan bijdragen tot professioneler handelen. Pedagogisch begeleid(st)ers kunnen met zorgen en of vragen altijd terecht bij hun leidinggevende. Ook ouders kunnen hun zorg ten allen tijde melden bij de leidinggevenden van Kinderopvang Boes. Zij zullen een signaal met zorgvuldigheid en vertrouwelijkheid behandelen.

6.3 Achterwachtregeling Een achterwacht is in twee situaties nodig: • Er is één pedagogisch medewerker op de locatie, waarbij wordt voldaan aan de BKR. In deze situatie moet een volwassene op afroep beschikbaar zijn doe binnen 15 minuten op de locatie kan zijn. Deze persoon is tijdens opvangtijden altijd telefonisch bereikbaar. * Bij activiteiten minder dan 12 kinderen komt het voor dat de pm-er deze groep alleen zal begeleiden. Er wordt te allen tijde een inschatting gemaakt van de risico`s. Bij grotere risico`s als zwemmen, op de fiets erop uit en andere bijv.

uitjes buiten het dorp, zal per keer de ouders worden benadert of ook zij daar toestemming voor willen geven. Een activiteit gaat niet door of er worden passende maatregelen genomen zodat het wel mogelijk is.

Er is altijd een achterwacht bereikbaar en mogelijk binnen een kwartieraanwezig. • Er is één pedagogisch medewerker op de locatie, waarbij niet aan de BKR wordt voldaan (3uursregeling). In deze situatie moet een tweede volwassene op de locatie aanwezig zijn. De afwijkende inzet mag op de dagen van de week verschillen, maar niet per week verschillen. Deze regeling is onderdeel van het beleidsplan.

Wanneer één van de volgende situaties zich voordoet, is achterwacht noodzakelijk: • Er is één pedagogisch medewerker op de locatie. Er wordt voldaan aan de BKR. Een medewerker is op afroep beschikbaar en binnen 15 minuten op de locatie aanwezig. • Er is één pedagogisch medewerker op de locatie. Er wordt niet aan de BKR voldaan (drie-uursregeling). Een tweede volwassene is op de locatie aanwezig.

6.4 3-uursregeling Bij de samenstelling van de groep en de beroepskracht-kindratio houdt Kinderopvang Boes zich aan de rekentool die opgesteld is door het Ministerie van SZW. De rekentool wordt gebruikt bij het roosters maken voor het bepalen van het aantal pedagogisch medewerkers op de verschillende groepen. Volgens de wet mag bij een aaneengesloten openstelling van 10 uur of meer maximaal 3 uur per dag afgeweken wordt van de vereiste BKR. Daarbij wordt minimaal de helft van de vereiste BKR ingezet.

In welke situaties wordt afgeweken van de BKR

Wij zetten de drie-uursregeling in aan de randen van de dag en tijdens de middagpauzes.

Een uur tussen 7 en 8 uur

Tussen 12.30 en 13.45 uur. De gebruikelijke middagpauzes zijn een half uur. Deze worden om en om opgenomen.

Tussen 17.00 en 18.00 uur.

 

Welke pedagogische afwegingen gelden hierbij

De pauze wordt door de pedagogisch medewerkers genomen wanneer er geen drukke momenten zijn. Er wordt rekening gehouden met de flesvoedingen die rond het middaguur gegeven worden en met de slaaptijden van de aanwezige kinderen. Wanneer op de peutergroep de kinderen in bed aan het keten zijn en bijvoorbeeld pas later in slaap vallen, gaat de eerste pedagogisch medewerker pas met pauze wanneer het rustig is op de slaapkamer en de meeste kinderen in slaap gevallen zijn. Er kan ook besloten worden dat de pauzes eerder beginnen wanneer de verwachting is dat de kinderen kort zullen slapen. De pedagogisch medewerkers kennen de kinderen en kunnen hier veelal op anticiperen.

Daarnaast kan de leidinggevende op de groep ondersteunen tijdens de pauzes wanneer het ineens erg druk is. Zo kan de aanwezige pedagogisch medewerker voldoende aandacht blijven geven aan de behoefte per kind tijdens de pauzes van de collega’s.

Hoe aandacht wordt besteed aan de behoeften van het kind als er minder beroepskrachten worden ingezet

Wanneer de BKR aan de randen van de dag wordt overschreden, zorgt de aanwezige pedagogisch medewerker dat ze overzicht houdt en de kinderen individueel kan zien. Dit doet ze bijvoorbeeld door een activiteit aan tafel aan te bieden. Zo kan ze haar aandacht tussen de kinderen verdelen, houdt ze de groepsruimte geordend en overzichtelijk. Een rommelige groepsruimte zorgt vaak ook voor onrustige kinderen.

Tussen de middag liggen de meeste kinderen te slapen. Sommige oudere peuters gaan ook nog even rusten. Ze liggen dan op een matrasje met een dekentje en mogen een boekje lezen of even uitrusten. Andere doen onder begeleiding van de pedagogisch medewerker een activiteit aan tafel. Er is tijd en aandacht voor activiteiten die kinderen voorbereiden op de overgang naar de basisschool. Bijvoorbeeld het rijgen van een kralenketting. Er kan een luister-cd opgezet worden waar kinderen in alle rust aandachtig naar kunnen luisteren.

De pedagogisch medewerkers van de verschillende groepen kunnen elkaar ook ondersteunen wanneer van de BKR wordt afgeweken. Bijvoorbeeld wanneer een van de pedagogisch medewerkers naar het toilet moet. Ook kan aan de leidinggevende gevraagd worden om even de groep over te nemen.

 

Per dag wordt niet meer dan 3 uur afgeweken van de BKR. Wij registreren dagelijks op alle groepen de momenten waarop wij afwijken van de BKR. Wanneer in de praktijk blijkt dat er wijzigingen zijn en dat er toch meerdere kinderen eerder gebracht worden of later gehaald, dan zal er opnieuw gekeken worden naar het dienstrooster en zal deze waar nodig aangepast worden.

 

7 EHBO regeling

Op onze locatie doen we er alles aan om te voorkomen dat een kind letsel oploopt als gevolg van een ongeluk(je). Toch is dit helaas niet geheel te voorkomen. Daarnaast kunnen zich andere calamiteiten voordoen, waardoor EHBO noodzakelijk is. Op onze locatie hebben alle pedagogisch medewerkers een geldig en geregistreerd certificaat voor kinder-EHBO. Ook is er altijd een Bhv’er op de groep aanwezig, gedurende de openingstijden van het kinderdagverblijf. Kinderopvang Boes heeft een protocol Brandveiligheid geschreven, zodat de pedagogisch begeleid(st)ers weten hoe te handelen tijdens een noodsituatie. Dit plan wordt jaarlijks geëvalueerd tijdens de BHV-herhaling op locatie.

• Protocol Brandveiligheid -Bhv-er ; Gerda juni 2023 Profinit healtcare

Om adequaat te kunnen handelen bij incidenten is er tijdens openingsuren op elke locatie minimaal één volwassene aanwezig met een geldig en geregistreerd certificaat voor kinder-EHBO. (er zijn voldoende medewerkers met een geldig en geregistreerd certificaat voor kinder-EHBO) Op onze locatie doen we er alles aan om te voorkomen dat een kind letsel oploopt als gevolg van een ongeluk(je). Toch is dit helaas niet geheel te voorkomen. Daarnaast kunnen zich andere calamiteiten voordoen, waardoor EHBO noodzakelijk is.

Op onze locaties hebben de volgende medewerkers een geldig en geregistreerd certificaat voor kinder-EHBO: -Gerda Boes mei 2024; KNV EHBO afd. Zuid-Noordhorn volledig EHBO incl. aan kinderen (Eerste Hulp aan kinderen van het Oranje Kruis) -Sander Mulder april 2022; Eerste hulp aan kinderen Oranje Kruis -Manon Ten Have; Het oranje Kruis geldig tot; 19-11-2024 

 

8 Beleidscyclus

8.1 Beleidscyclus

Onze beleidscyclus starten we met het doornemen van onze opgestelde protocollen en regels. Deze documenten zijn verdeeld over de zes verschillende intervisies die jaarlijks gepland staan. Ook nemen we de afvinklijst van de risico-inventarisatie mee tijdens deze intervisies. Ze dienen als leidraad om de risico’s in beeld te krijgen. Tijdens de intervisie bepalen we welke regels en maatregelingen nog up-to-date zijn, en welke er aangepast mogen worden. Aangezien we een zeer klein team zijn, worden veel regels en maatregelingen ook door het jaar heen besproken. Aan de hand van een logboek wordt bijgehouden welke aanpassingen er in het beleid zijn gedaan. Alle afspraken die tussendoor gemaakt worden, evenals genomen maatregelen worden ook bespreekbaar gemaakt in een TEAMS-omgeving voor alle pedagogisch begeleid(st)ers. Zo blijft iedereen ook van kleine wijzigingen op de hoogte.

 

8.2 Plan van aanpak

De risico inventarisaties hebben inzicht gegeven in de huidige stand van zaken ten aanzien van veiligheid en gezondheid. Naar aanleiding van deze inventarisatie en de intervisies wordt er een logboek bijgehouden. Om te bepalen of de genomen acties en maatregelen ertoe hebben geleid dat er een veiligere en gezondere opvang kan worden geboden, evalueren we één keer per kwartaal de genomen maatregelen en/of ondernomen. Indien een maatregel of actie een positief effect heeft gehad, wordt het veiligheid en gezondheidsbeleid hierop aangepast. Alle protocollen en regels worden per kwartaal aangepast aan de hand van het logboek. Het veiligheidsbeleid is inzichtelijk voor pedagogisch begeleid(st)ers, pedagogisch begeleid(st)ers in opleiding, stagiairs, vrijwilligers en ouders, doordat het beleid terug te vinden is op onze website. Het logboek kan ingezien worden op aanvraag bij Gerda

 

9 Communicatie en afstemming intern en extern

We vinden het belangrijk dat pedagogisch begeleid(st)ers zich betrokken voelen bij het veiligheids- en gezondheidsbeleid. Wanneer het beleidsplan voor veiligheid en gezondheid wordt opgesteld of bijgesteld, spelen zij dan ook allen een actieve rol hierin. Wanneer een nieuwe pedagogisch begeleid(st)er op de locatie komt werken zorgen we voor een uitgebreide introductie in het veiligheids- en gezondheidsbeleid, met indien nodig eventuele extra opleiding en instructies. Zodanig dat deze persoon in staat is tot het nemen van maatregelen wanneer dit aan de orde is. Tijdens intervisies is het bespreken van mogelijke veiligheids- en gezondheidsrisico’s een vast agendapunt. Bijvoorbeeld aan de hand van de opgestelde protocollen. Zo wordt het mogelijk zaken bespreekbaar te maken en direct bij te stellen. Pedagogisch begeleid(st)ers worden hierdoor vertrouwd met het geven van feedback aan elkaar. Tijdens het intake gesprek berichten we ouders over onze activiteiten ten aanzien van veiligheid en gezondheid. Zo zijn ouders direct op de hoogte van onze visie ten aanzien van veiligheid en gezondheid. Wanneer er vragen zijn van ouders worden deze zo mogelijk ter plekke beantwoord. Wanneer deze vraag voor meerdere ouders interessant is, wordt deze tevens in de nieuwsbrief opgenomen.

 

10 Ondersteuning en melding van klachten

Het kan voorkomen dat u als klant niet tevreden bent over onze dienstverlening. Wij vinden het belangrijk dat wij hierover met elkaar in gesprek gaan. Kinderopvang Boes heeft een interne en een externe klachtenprocedure voor ouders die is opgesteld in overleg met de oudercommissie (Zie bijlage oudercommissie en klachten). Het uitgangspunt is dat een eventuele tip of klacht van u altijd met de organisatie wordt besproken. Heeft u een tip of om onze dienstverlening te verbeteren, dan horen wij dat graag. Heeft u een klacht, dan vragen wij u ons een mail te sturen.

Voor externe behandeling van klachten is Kinderopvang Boes aangesloten bij de Geschillencommissie Kinderopvang. Bij deze commissie is een apart Klachtenloket voor kinderopvang en peuterspeelzalen. Het klachtenloket is te bereiken via een eigen website www.klachtenloket-kinderopvang.nl

 

Heeft u vragen of klachten over de opvang van uw kind? De medewerkers van KDV Boes doen hun uiterste best om goed voor uw kind te zorgen. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent en vragen heeft over wat u eraan kunt doen. Kinderopvang Boes heeft een intern klachten regelement. In de locatiemap te vinden.

Het Klachtenloket Kinderopvang is het landelijk informatiepunt waar u terecht kunt voor onafhankelijke en deskundige informatie en advies over het kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang en peuterspeelzaal De medewerkers van het klachtenloket kunnen uw vragen beantwoorden en u adviseren over welke stappen u het best kunt zetten. Het Klachtenloket kan ook telefonisch bemiddelen tussen de ouder en de opvang of in bijzondere gevallen mediation regelen

U heeft het recht zich te wenden tot het klachtenloket. Kinderopvang Boes is aangesloten bij De Geschillencommissie Kinderopvang.

Voor houders in de kinderopvang geldt dat ze zich sinds 1 januari 2016 verplicht moeten aansluiten bij de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen